Etiketter

Vinterpadletreffet 2018 - del 1

Vinterpadletreffet 2018 - plutselig var helgen her. Det skjer like brått hvert eneste år. I år skulle egentlig Nigel Dennis og Eila Wilkinson komme, men det skar seg. Lokalsamfunnet deres ble rammet av skikkelig uvær som herpa det meste, så de hadde helt andre ting å tenke på. Det var bare å sende dem all verdens gode tanker og håpe de fikk berget mest mulig, og prøve å løse programfloken vår som ble veldig liten i forhold. Treff ble det uansett – og værvarslet var i hvert fall høvelig bra for helgen. Intet uvær her.

Jeg dro torsdag kveld, siden de første aktivitetene startet allerede klokka ni, og stabsmøte allerede klokka åtte. Da vi sto opp så det sånn her ut – hurra! Kanonvær! Men det var ISkaldt. Minusgrader, og en hel del vind.

Målt på nærmeste målestasjon... *Hutre*

Sekretariatet var bemannet med Harstad og Vesterålen Padleklubb, strålende opplagt allerede. (Nesten på grensen til uforskammet opplagte, egentlig. Det var ganske tidlig!)

Første post på programmet var navigasjonsteori. Jeg hadde lett fram kart og kompass, det er bare å benytte enhver anledning til å friske opp. En presentasjonsrunde avslørte at jeg ikke var alene om å trenge oppfriskning – det er visst populært å "lene seg på andre" når det gjelder navigering. Jeg er jo som regel kjent der jeg padler, så det er i grunnen lenge siden jeg i det hele tatt har giddet å ta med meg kart på turen selv om jeg relativt ofte må lene meg på meg selv. Fy.

Bernt skulle jo opprinnelig være med på denne workshopen for å høre på Nigel, men endte opp med å måtte holde den sjøl. Dette kan han, nemlig. Det kom han godt ut av, synes jeg. Han hadde til og med Flo og fjære-boka med seg, plusspoeng. En påminnelse til meg dessuten, om at jeg må lese den igjen. Bra bok, anbefales for folk som er interessert. Navigasjon var forresten veldig populært, så det er tydeligvis mange som vil bli flinkere på det. Bra! Omsider fikk jeg også avklart om det som sto om Sortlandsundet i boka stemmer - det gjør det.

Etter lunsj var det tid for workshop på havet. Kajakken så ikke ut. Den var jo frosset full av slush sist, så har slushen tydeligvis smeltet og saltet lå igjen. Jaja, ut på havet så blir den vel renere.

Uff, hvordan skal man holde ut i dette knallværet... He he.

Vi var delt i to grupper, og de på hver gruppe skulle bytte litt på å navigere. På forhånd hadde vi lagt opp ruta inne, ved hjelp av kart og kompass. Nå skulle dette altså testes ut i praksis.

Alle e med ja, da padler vi. Kursen gikk østover, vi skulle til Kjeøya. Aller først skulle vi for å se om det gikk an å padle gjennom et sted som så litt suspekt ut på kartet. Jeg husket rett og slett ikke, men mener jeg har padlet gjennom der som oftest.

Folk var generelt ganske innpakket, grunnet tidligere nevnte minusgrader og noe vind. Men da var det i grunnen fint på havet. Selv hadde jeg ganske så mange lag ull, angret ikke på noen av dem.

Første punkt nådd, neste kurs tas ut. Kjeøya neste!

Egentlig ble det kulest bilder av å snu seg bakover...

Som vanlig bygget det seg mest bølger opp på det neste strekket, men det var helt overkommelig. Vi hadde dessuten satt en kurs sånn at vi fikk dem omtrent forfra. Men kjølig ble det.

Her går det an å komme over med kajakk, ja. Men de som hadde ror tok det opp, så det var ikke allverdens om å gjøre. Mye sandbunn her. Da har vi fått sjekket det.

Her dukket også Eilif opp med motorbåt og kamera.

Null bølger, litt vind - ikke allverdens fart, men gøy likevel.

Vi fulgte land bortover mot bebyggelsen på Kjeøya.

Utrolig flott på havet i dag. Glad det er padling på fredag også, selv om turen ikke blir så lang på tre timer inkludert tema.

Den gamle lofotferga Biltrafikk 3 ligger her ennå, og blir vel liggende.


Noen syntes det var skøy å padle under brygga. Jeg har vært der før så jeg tok enkleste vei i dag.

10 på skjæret-posten må dokumenteres! Smilet blir "litt" stivt når det er så iskaldt ute. Det ble ikke tatt mange bilder i dag sett mot normalt, man ble raskt iskald på fingrene.

Ganske fint hus som står her borte. Rolig vik, som jeg tidligere stort sett har padlet forbi. Det er som oftest folk her.

Det var det for såvidt i dag også, den andre navigasjonsgruppen hadde kommet hit før oss og lå her og ventet.

Nydelig vær, men det fristet ikke å gå i land. Da blir det veldig kaldt med en gang. Her gjorde jeg forresten en fullstendig idiotisk tabbe mens jeg ventet. Jeg hadde nemlig open mitts (votter med åpning i håndflaten) på meg, og oppdaget at jeg hadde trukket dem i meste laget tilbake. Det hadde kommet sjøvann på - som var frosset til slush. "Det var nå ikke lurt å ha is her, hvis jeg får bruk for å ta dem på meg" tenkte jeg.

Det hadde jeg vel sikkert rett i. Men så tok jeg begge hendene rett ned i havet for å smelte isen, for havet er jo plussgrader... IDIOTISK! Jeg skjønte jo med en gang at det ikke var lurt, men da var det for sent. Det tok litt tid å få varmen i hendene igjen, kan man si. Noe som egentlig var like idiotisk, for etter turen (lenge etter) om jeg på at jeg jo hadde TO termoser med varmtvann på.

Etter hvert ble det lagt plan for returen, da tok vi korteste vei.

Føret hjemover var fint, medvind er jo kjekt bestandig. Motvind bort og medvind hjem, klassisk suksess.

Flott ettermiddag, hadde egentlig lyst til å padle mer, men det var veldig kjølig. Ser mye varmere ut på bildene i grunnen.

Jeg synes fjellene på andre siden av Vestfjorden var kommet så nærme denne helgen. Pussig.

Ruta vår, synes de var ganske så flinke til å beregne avdriften på turbortover, det er da ganske rett strek. Kartet derimot er elendig, jeg får ikke til å legge inn det ordentlige kartet på den nye maskinen. Buhu.

Kvelden avsluttet med herlig nordlys da jeg skulle gå til rorbua etter middag.

Nå finner du også dag 2 HER og dag 3 HER.

6 kommentarer:

  1. Gode bilder og trivelig å lese. Takk, Padlemia😘

    SvarSlett
    Svar
    1. Sjøl takk, for kommentar og hyggelig gjensyn på treffet. :)

      Slett
  2. Simen Havig-Gjelseth17. mars 2018 kl. 22:02

    Herlig, dette må jeg bli med på neste år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det burde du. :) Anbefales absolutt, også om man trekker litt ifra for inhabilitet. :)

      Slett
  3. Utvilsom en del nyttig lærdom/oppfrisking som man går glipp av. Når man ikke er der. Men men.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Neste år tar du en seniordag eller to, og blir med igjen. :)

      Slett

Kommentar - ja takk! :)